„NAGYJÁBÓL RENDBEN VAGYOK”

2016.04.28 10:20

Forrás: oltalomszolgalat.hu, szöveg: Nagy Miklós


Volt, hogy napi, akár 20 000 Ft - t is elfüstölt az egyre jobban vágyott "frenetikus" élmény miatt Szikszó Ádám, aki ma az egyik gyorsétteremben dönti sorra a dolgozói rekordokat. A 22 éves fiatalember 14 éves korában kezdte a herbálozást, s egy felfüggesztett börtönbüntetés fenyegetésében tette le a "szert". Ma az Oltalom Szeretetszolgálat átmeneti szállójában tervezi a jövőjét.  

Már teljesen tiszta, vagy még függő?

Egy év és három hónapja vagyok absztinens?

Mitől igyekszik szabadulni?

Nagyon sokat herbáloztam.

Mennyi idős volt, amikor az elsőt elszívta?

Elég fiatal, tizennégy éves alig múltam akkor.

Mi adta az első herbálhoz az apropót?

A barátnőmmel sétáltunk a faluban (Túristvándi) és egy feldobott fiatal társasággal találkoztunk. Hamar szóba került a "feldobottság" oka. Persze, hogy kipróbáltam.

Feldobódott?

Az első érzés, tagadhatatlanul óriási élmény, felemelő volt. Igaz, hogy jött egy kisebb szédülés, de frenetikus volt.

Mennyi idő után jött a második?

Legalább egy hónap eltelt.

A forrás ugyanaz volt?

 Azt már a középiskolában szereztem be.  A fehérgyarmati Móricz Zsigmond Középiskolába jártam, ahol természetesen a menők közé akartam kerülni. Kiderült, hogy ők is "szívnak". Ergó, ha menő akarok lenni, akkor én is szívok. Nem volt nehéz rávenni magamat.

Gondolom előbb-utóbb ez komoly pénzbe került. Honnan volt rá pénze?

Akkor még jól  állt a család, a nagymamám is, szóval volt pénzem elég.

A szülei mikor vették észre, hogy szerfüggő lett?

Nem vették észre, én mondtam el.

Mi volt az oka, hogy elmondja?

Ha valaki tudja, hogy egy ilyen cigi milyen hatással van az emberre, akkor elképzelhetik, hogy 46 milyen lehet. Eljutottam 46 füves cigiig egy nap. Volt olyan, hogy három-négy zacskó nem volt elég egy napra. Ez nagyjából 20 000 Ft. Egy napi tömény élvezetért, feldobottságért.

Honnan volt a napi 20 000 Ft?

Kisebb okosságokból. Egy idő után, hogy legyen pénzem és szerem, én is elkezdtem árulni. A nagyobb dealerek kiszemeltek, mert tudták, hogy a szerért hajlandó vagyok egy kis külön kockázatra is.

Nem félt, hogy lebukhat?

Elég okos voltam ezen a téren. Igaz, hogy párszor jöttek a rendőrök, de olyan helyre raktam el, ahol nem találhatták meg.

Belekerült valamilyen rendőrségi akcióba?

 A nagymamámhoz jöttek ki, ott keresték, de nem találták meg.

A szülei, a nagymama ekkor már tudta, hogy kábítószerezik?

Nem tudták még. A szüleim, anyámék már Pesten éltek. Anya egy másik úriemberrel ismerkedett meg és született egy közös gyerekük. Szóval én maradtam a nagymamámmal. A szomszédoknak tűnt fel, hogy sok fiatal jár hozzánk és nyilván feljelentettek a rendőrségen. De nem találtak semmit.

Mit szólt a nagymama?

Ezt, akkor nem tudta meg. Ő jóval később került képbe velem kapcsolatban.

Tehát ennyire keményen függő lett, de valahogy csak elvégezte a középiskolát?

Természetesen. Érettségim van és bérszámfejtő-illetve banki ügyintéző szakmát szereztem. Most a Burger Kingben vagyok kasszás.

S közben? Az iskola és a Burger King közötti időszak?

Több mint egy éve, hogy befeküdtem az addiktológiára.

Csak úgy, magától?

A nagymamám, aki közben megtudta, hogy "fogyasztok", megkért, hogy próbáljak megszabadulni. Ő teljesen mellém állt. Neki mindent elmondtam, és próbált segíteni. A szülőknek is elmondtam, illetve tulajdonképpen mindenkinek a közvetlen környezetemben.

Hogy reagáltak?

Elfordultak. Csak a nagymamám maradt. Persze tudni kell, hogy közben egy óriási butaságot is csináltam.  Egy idő után annyira nem volt már pénzem szerre, hogy egy társammal betörtünk egy házba. Nyilván gyorsan lebuktunk. 2 év felfüggesztett börtönbüntetést kaptam, mivel büntetlen előéletű voltam akkor. Ez a felfüggesztési időszak még most is tart. Na, ekkor állt mellém Mama. Könyörgött, hogy kérjek segítséget, mert egyedül nem tudok leszokni. Így kerültem Nyíregyházán az addiktológiára. Onnan, általában két hét után hazaküldik a pácienseket, én hatvannégy napot feküdtem benn.

Elvonási tünetek?

Az első hét kemény volt, de utána valahogy könnyebb lett. Az az igazság, hogy én elsősorban az unalom miatt szívtam. A kórházban, hogy ez ne legyen, segíteni kezdtem az ápolóknak, az öregeket tisztába raktam, volt, akit megfürdettem. Nem volt éppen szabályszerű a munkám, de a főorvos asszony látta, tudta, hogy miért csinálom és engedte, hogy segítsek. Egy idő után felkerültem a második emeletre.

Mi a különbség a két szint között?

Az első emelet zárt részleg. Onnan nem lehet kijönni. Amióta zárt lett az első szint, én voltam az első kábítószeres, aki onnan felkerült a nyílt osztályra. Onnan már kaptam kilépőt is. A főorvos asszony egy napra még haza is engedett a nagymamához. Mindenkihez jött valaki látogatni, de az én 92 éves nagymamám nem tudott. Szinte kibírhatatlan volt. Két-és fél hét után a dohányzóban térdre rogytam és megfogadtam: soha többet nem nyúlok szerhez. Tudom ma már, hogy egy függő ne fogadkozzon, de én tartom magamat a fogadalmamhoz.  Na, szóval egyedül  és iszonyúan éreztem magam. Ezért is mehettem haza.

A kórházi kezelést mi követte?

Azt mondják tízezer függőből egynek szokott sikerülni elsőre. Most, lassan másfél évnél járok. Alkoholt is csupán kétszer ittam.

Hogy került az Oltalom Szeretetszolgálat átmeneti otthonába?

A kórház után hazamentem Túristvándiba. Egy hét után rájöttem, hogy ott nehéz lesz megállni, hiszen naponta találkozom a lehetőséggel, hogy újra és újra elszívjak egyet.  Talán második-harmadik nap már ajánlották is. Teszteltek, hogy képes vagyok-e megállni. Fura, de ma már felnéznek rám a falubeli drogosok, hogy sikerült letennem.  Csomagoltam és buszra ültem. Irány Nyíregyháza.

Azt mondja, felnéznek önre. A falujában sokan herbáloznak?

Legalább negyvenen.

A kétszázvalahány lakosú falú negyede-ötöde kábítózik?

Igen. Fiatalok és idősebbek, egyformán vannak köztük. A legidősebb, akivel együtt szívtam, hatvannégy éves volt, a legfiatalabb kilenc éves. Sokan felnéznek rám, de persze vannak, akik ugyanúgy drogosnak tartanak, mint előtte. Például az apám, aki hosszú ideje alkoholbeteg, nem hiszi el, hogy nekem, a kölyöknek sikerülhet.

Ott tartottunk, hogy irány Nyíregyháza. Hová, kihez? Volt valamilyen elképzelése, mihez kezd Nyíregyházán?

 Szóval hat nappal a kórház után, húszezer Ft-l a zsebemben eljöttem Nyíregyházára. Amikor leszálltam a buszról, fogalmam sem volt, hogy merre menjek.  A húszasból kijött négy nap panzió. Ez alatt sem lakhatást, vagy munkát kerestem. Már jártam korábban az NA csoporthoz, ott volt néhány ismerős, oda visszamentem. Ez is egy civil drog és alkoholellenes társaság.  Onnan segítettek, nagyjából egy hónapig. Lakhatást sajnos nem tudtak adni. Egy teljes hónapig, gyakorlatilag az utcán aludtam. Volt olyan, hogy a kukából ettem. Azután jött Gábor barátom, aki elhozott az Oltalomhoz. Azután papírok, kísérgetett, ahová küldtek. Sikerült beköltöznöm.

Lakhatás egy időre rendben, na és a munka, a megélhetés?

Volt egy hetem az Electrolux-nál, majd felvettek a McDonalds-ba.  Négy hónap után felmondtam, mert nem tetszett, ahogy az emberekkel bántak. Innen jelentkeztem a mai munkahelyemre, a Burger Kinghez. Nem gondoltam, hogy lenne igazi esélyem. Ehhez képest felvettek és nagyon jól érzem ott magamat.

Mi lesz, ha itt letelik az egy év, ameddig maradhat? Esetleg egy olcsóbb albérlet, vagy azt még nem tudná fizetni?

Elkezdtem gyűjtögetni. Ez az egy év egyáltalán arra kellett, hogy megtanuljam a pénz kezelését. Eddig, ahogy jött, úgy el is ment. Most más a helyzet.

A szer kísérti még?

Itt, a városban is találkoztam már vele, de képes vagyok ellenállni. Most inkább a szerencsejáték hozott kísértésbe. Tipp Mix. Indult kétszáz Ft-l, ami aztán gyorsan beszippantja az embert.

Ha tudja, akkor hogy védekezik?

Van már segítségem. A pszichológusom Előtte intézem a pénzügyeimet. Ha a kártyámról pénzt veszek fel, hozzá megy az sms.

Nem kínos ez önnek? Felnőtt már és olyan, mintha gyámja lenne.

Egyáltalán nem. Nekem szenzációs gyerekkorom volt. A család jó körülmények között élt. Tulajdonképpen mindenre volt pénzem, volt külön szobám, számítógépem. Semmivel nem kellett foglalkoznom. Mondhatnám szórhattam a pénzt. Soha nem kellett beosztani és most tanulom, azt, amit akkoriban nem.

Mit gondol, lesz önben annyi erő, hogy megálljon a saját lábán és megmaradjon "absztinens"?

Igen, egészen biztosan. Ebben az évben megtanultam a pénz kezelését, azután jön az önálló lakhatás.

Mi az életcélja?

Itt szeretnék letelepedni Nyíregyházán. Legyen egy normális albérletem. Legyen normális párkapcsolatom. Most éppen van, de még nem túl régi.

Ismeri a körülményeit, a korábbi problémáit?

Természetesen. Megfogadtam azt is, hogy őszinte leszek, még akkor is, ha ezzel időnként megnehezítem a saját helyzetemet. A Burger Kingnél is elmondtam. Van, hogy poénkodnak ezzel, de valójában nem gondolják komolyan.

Mondta, hogy szeretne családot, gyerekeket. Mi lesz, ha a saját gyerekei is szembetalálkoznak a kábítószerrel? Nekik is elmeséli a saját kálváriáját? Egyáltalán mikor célszerű egy gyereknek ezekről beszélni?

Úgy gondolom olyan 12- 13 éves kor után. Járok, a rendőrökkel felvilágosító előadásokat tartunk. pont ilyen korú gyerekeknek.

Mi lesz a szerencsejátékkal?

Ez gyakorlatilag eldőlt. Már említettem, hogy a kártyámról az üzenet a pszichológus telefonjára megy.

Mikorra tervezi a kiköltözést, az önálló életkezdést?

Ez lesz a saját karácsonyi ajándékom. Elég jól keresek a mai munkahelyemen. Nagyon jó kasszás vagyok. Voltam már a hónap dolgozója, az MPS bajnoki cím is az enyém. Az országos rekordot is megdöntöttem. Nagyjából rendben vagyok.