Endreffy Máriát 100.(!) születésnapján köszöntjük

2016.06.20 10:58

2016. július 28-án, csütörtökön 16:30-kor ünnepi áhítaton köszöntjük a Fébé Evangélikus Diakonissza Egyesület Hűvösvölgyi úti Anyaházának kápolnájában Endreffy Máriát, az Anyházban élő diakonissza-testvérek legidősebbjét 100. születésnapján. A hálaadásban örömmel osztozik a Fébé egyesület, a Magyarországi Evangélikus Egyház, az Evangélikus Diakónia, az ünnepi áhítat szolgálatát Fabiny Tamás püspök látja el.

Endreffy Mária életéről korábban röviden így mesélt:

"Nyíregyházán születtem, 1939-ben lettem diakonissza. Az egyesület 1951-ben történt feloszlatása után visszatértem szülővárosomba, ahol egyházunk idősotthonát vezettem harminc esztendőn keresztül; innen mentem nyugdíjba. Gyönyörű, boldog életem volt, mindvégig éreztem, ahogy tenyerén hordozott Isten. A formaruhát nagyon szerettem, fájt, amikor meg kellett válnom tõle, de tudtam, hogy az elhívás, amelyet kaptam, ettől még változatlan marad, és örömmel szolgáltam az Úrnak. Az a bizonyosság vezetett, és adott erőt egész életemben, hogy „az Isten ajándékai és elhívása visszavonhatatlanok” (Róm 11,29)."

 

A Fébé Evangélikus Diakonisszaegyesületet 1924-ben alapította Pauer Irma misszionárius saját klotildligeti (piliscsabai) házában, negyvenöt taggal, akkor még Fébé Evangélikus Diakonissza Nőegylet néven. Az Állami Egyházügyi Hivatal 1951-ben feloszlatta az addigra száznyolcvan diakonisszát egyesítő közösséget. A Fébé addigra jelentősen meggyarapodott vagyonát átadta megőrzésre az egyháznak. Az egyesület harmincnyolc évi „szétszórattatás” után, 1990-ben újraalakult. Ingatlanjaik közül hármat ugyan visszakaptak, azok működtetése viszont – számukra – már egyre súlyosbodó terhet jelentett. 2015-ben az ingatlanok egy részét a Magyarországi Evangélikus Egyháznak (MEE) ajándékozták, a Fébé hagyományit az Evangélikus Diakónia ápolja tovább.